lunes, 18 de abril de 2016

¿É axeitado introducir o tema da morte na Educación Primaria mediante a arte?

Durante a clase de hoxe traballamos temas relacionados coa arte, coa escultura e coa súa conservación.
Descubrindo e reflexionando sobre mostras artísticas de diferentes períodos históricos e diversas culturas, atopamos unha nova forma de ver e ensinar a arte, enfatizando o valor que nos aporta tanto cultural coma históricamente.
De todo os contidos vistos na aula, chamáronnos especialmente a atención á hora de poñelo en práctica nas aulas de primaria o "Trampantojo"  entendido como unha forma de ver a arte e proporcionando así un instrumento para reflexionar sobre as obras de arte e a dificultade da técnica empregada polo/a autor/a.
Tamén nos resultou interesante a importancia de inculcarlle aos nenos/as os hábitos e medidas necesarias para conservar a arte e a arquitectura, entendendo estas como fundamentais para a nosa historia e a nosa cultura.

Por outra banda, non estamos de acordo co feito de que se deba e se poida traballar o tema da morte (que segue sende o verdadeiro tabú da sociedade actual) mediante esculturas ou pinturas que poden resultar tenebrosas para os rapaces. Pois no debemos esquecer que dita visión tenebrosa xorde dos adultos e non dos nenos de forma innata. 
Pois en artigos como o recollido na páxina web: http://expansion.mx/salud/2010/12/14/para-los-ninos-la-muerte-es-un-sueno-para-los-adolescentes-una-tragedia, recóllese que:

"La percepción de la muerte cambia a lo largo del desarrollo. Los niños de dos o tres años de edad raramente se alteran cuando ven un animal muerto o al escuchar que una persona hafallecidoNo comprenden la muerte ni emocional ni cognitivamente.
Para muchos pequeños de esta edad, la muerte es igual a un sueño. En esta etapa del desarrollo, el pensamiento de los niños es egocéntrico, literal y concreto. Tienden a ver la muerte como algo temporal y reversible; piensan que el abuelo vive en una bonita nube y que es posible visitarlo y hablar con él.
Los niños entre seis y ocho años de edad ven la muerte en una forma personificada y externalizada que los asusta; como la calavera o los fantasmas que los persiguen.
Debido al miedo que les genera, se autoprotegen pensando que la muerte sólo le sucede a los débiles, a los viejos, a los tontos o a los que no pueden correr lo suficientemente rápido para eludir al fantasma que los persigue.
No comprenden que es un fenómeno universal, inevitable e irrevocable. Asumen que las personas continúan realizando las mismas actividades y que simplemente se “cambiaron” y continúan viviendo en el “cielo”, trabajando, comiendo, bañándose, comprando y jugando. Ven a la muerte como un evento que les ocurre sólo a algunos.
Alrededor de los nueve años, se presentan cambios cognitivos que les permiten comprender a la muerte en una forma más realista. La aprecian como un proceso natural que es irreversible e inevitable".
E non axuda a crear esa imaxe negativa, oscura e intimidante da morte imaxes coma estas?
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/okdiario-uploads/wp-content/uploads/2016/03/semana-santa-cordoba.jpg 

5 comentarios:

  1. Como futuras docentes consideramos que o tema da morte pódese tratar nas aulas de Primaria, dado que os alumnos están "familiarizados" con este tema (mediante debuxos, a morte dunha mascota...) e que non debe ser un tema tabú na sociedade actual.Pero trataríamolo mediante imaxes que non sexan agresivas, un exemplo sería o do seguinte enlace http://cdnb.20m.es/trasdos/files/2011/12/Der-Tote-Spatz-1905.jpg "El gorrión muerto" (1905) de Franz Marc.

    Comentario de: http://aprenderecrecerblog.blogspot.com.es/

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola, compartimos a vosa opinión respecto a tratar este tema na aula. Queremos deixar claro que nós somos partidarias de entender e transmitir este tema como un proceso vital, e darlle unha visión natural.
      Non obstante, parécenos axeitado non empregar determinadas obras artísticas para non presentar o tema dunha forma impactante para os cativos/as.
      Coincidimos con vos en que a obra seleccionada pode ser axeitada para determinados niveis educativos, pero nos personalmente de empregala, faríamolo nos últimos cursos de educación primaria onde o alumnado xa conta cun nivel cognitivo e emocional axeitado.

      Un saúdo,

      Eliminar
  2. Personalmente, creemos que sí que se debería tratar el tema de la muerte en educación primaria. Desgraciadamente, los niños y niñas de hoy en día están muy familiarizados con la muerte por la televisión, los videojuegos...y fallecimientos de personas cercanas. Considerarlo un tema tabú no ayuda a nuestros/as futuros/as alumnos/as...pensamos que debemos trabajar este tema desde un punto cercano y personal, que es un proceso natural y que debemos valorar la vida. Además nos parece interesante trabajar la muerte desde un punto de vista multicultural, acercando a nuestros/as alumnos/as distintas formas de entender e interpretar la muerte en diferentes culturas.
    Usar el arte para tratar la muerte está bien siempre y cuando, como decís, no sean obras duras y agresivas. Además, desde el ámbito emocional, el arte transmite emociones y la muerte es un proceso que afecta emocionalmente a gran escala, así que escogidas las obras adecuadamente puede resultar un recurso muy útil para trabajar la muerte comprensivamente.
    Un saludo!

    ResponderEliminar
  3. Hola, con respecto ao voso comentario, estamos totalmente de acordo; pois nos o que transmitimos na nosa entrada non é que non se deba nin se poida traballar a morte nas aulas, senón que non sería axeitado traballala empregado determinadas obras ou pinturas que poidan danar a sensibilidade dos cativos ou crear unha imaxe terrorífica e negativa deste proceso natural
    Un saludo!

    ResponderEliminar
  4. Buenos días!!!
    Estamos de acuerdo con tratar el tema de la muerte en el aula pero, en cuanto a obras que no usaríais para hablar de este tema, excluiríais la imagen del Cristo crucificado? Debido a que es una imagen que los alumnos tienen bastante familiarizada.
    Un saludo!!
    aroundtheworldccss.blogspot.es.

    ResponderEliminar